Ana içeriğe atla

Hazır robot kitleri ile kodlama öğretimi gerçekten mantıklı mı?


Bu setlerden en gelişmişleri arasında yer alan LEGO Mindstorm  EV3 modelini inceledim. LEGO oyuncak mantığındaki bir cihaz Ev3, set içerisinde yer alan sensörler, kolay birbirine monte edilebilir parçalar ile birlikte kolayca istenilen şekillerde binlerce robot oluşturulabilmekte. Hemen hemen düşünülen pek çok endüstriyel robot yapılabilmekte. Programlama olarak VirtualLab programı ile hazırlanmış blok tabanlı kütüphane kullanılarak kodlama yakışabilmekte.   EV3 de her şey kulağa  hoş geliyor, taki fiyatına gelene kadar. Piyasada değişik parça zenginlikleri ile 1800 Tl den başlayıp yukarıya doğru çıkan bir fiyatlandırması var. Tek başına robotik mantığını öğretmek için gayet kullanışlı olabilir. Hızlı bir şekilde öğrenci başka bir şeylerle uğraşmadan tasarım zorlulukları, parça bulma zorluklarını yaşamdan hazır LEGO parçaları ile robotlarını yapabilir. Yaptığı robotları kodlayabilir.  Buraya kadar fiyat hariç her şey çok güzel. 
Gelelim olumsuz taraflara; 
1- Robotik projeler hazırlandıktan sonra uzun süre bu robotun bozulmadan kalması, sergilenmesi gerekli. Peki her proje için okullar bu bütçeye nasıl sahip olabilirler? Olsalar ve alsalar bile verilen paraların yurtdışı kaynaklı bir firmaya gitmesi ayrı bir tartışılacak durum. Gerçi açık kaynak olarak geliştirilen Arduino'dada para yurt dışına gider, ancak alınabilecek firma, ülke oldukça çeşitli ve fiyatlar ucuzdur. Ortalama 4000Tl tutarında ki bir LEGO Ev3 setinde bulunan sensör, motor, pil ve programlanabilir kartların Arduino karşılığı bu yazının yazıldığı tarihte ortalama 300Tl civarındadır.  Kabaca 300TL bir proje için kullanılıp bekletilebilecek bir yatırım olabilir, peki 4000 TL.

2- Yine fiyattan gidersek 4000TL ödeyerek alınabilecek bir LEGO fiyatına 13 set Arduino alınabilir. Okulların yaklaşık 2-3 set LEGO alacaklarını göz önüne alırsanız bunun yerine 13 set Arduino, 1 adet  3 boyutlu yazıcı rahatlıkla alına bilir. Hatta üstüne bir kaç tanene de mBot tarzı hazır robot kiti (Kolay başlayalım, öğrencilerin gözünü korkutmayalım diyenler için) (13 set Arduino 300*13=3900,  3 Boyutlu yazıcı 6000, 3 mBot 3*600=1800)

3-Tasarım parçaların bir araya gelme kolaylığını düşündüğümüzde LEGO çok mantıklı görünen bir yapı ancak gerçek dünyada her şey birbirine uyumlu değildir. Gerektiğinde farklı içerikler ile farklı parçalar bir araya getirilip ihtiyacı gidermek öğrenilmesi, kazanılması gereken önemli bir beceridir ki aslında gerekli olan da bu değil midir? Şimdi sert bir soru acaba LEGO bu zorluluklardan bizi kurtararak bizim bu yeteceğimizi körleştiriyor mu? 
LEGO ile öğretim yapan pek çok öğretmene soracak olursanız bu sorunun cevabını onlara göre hayırdır. Bir diğer soru acaba öğretmenlerimizde bu rahatlık uzağına düşmüş olabilirler mi? Başarı ve toplumların ilerlemesi çoğunlukla zorluk anlarında gelir. 
Bu arada hatırlatmak isterim kodlama sadece robotikten ibaret de değildir. Bu işin yapay zekası var, veri madenciliği var, nesnelerin interneti var.....

Yazı taslaktır. Üzerinde düşünülüp geliştirilecek çok nokta var,  dilinde ve ifadelerde mutlaka hata var. Ancak yinede paylaşmak istedim. 

Dr. Naci BAYRAK


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Eğitim bilimlerinde makale kabül eden ESCI, SCOPUS, ERIC dizinlerinde yer alan Türkiye kaynaklı akademik dergiler- 2020 Yılı

Eğitim bilimlerinde makale kabül eden ESCI, SCOPUS, ERIC dizinlerinde yer alan Türkiye kaynaklı akademik dergiler (2020 Yılı). Dergi isimleri ve adresleri yıllık olarak güncellenmeye çalışılacak.  ESCI ( Emerging Sources Citation Index): SCIE (science citation index expanded) kapsamında olmayan  ancak bu index'e aday olarak görülebilecek dergileri barındırın bir dizidir. SCIE dizinin bir alt dizini olarak görülebilir. ESCI içinde yer alan dergiler belirli aralıklarla SCIE dizinine alınmak üzere değerlendirilir.  ERIC ( Education Resources Information Center):  (Eğitim Kaynakları Bilgi Merkezi)tarafından üretilen bir veritabanıdır. 2.200'ün üzerinde özetin yanı sıra 1000'in üzerinde eğitim ve eğitimle ilgili dergilerden ek bilgiler, alıntılar ve özetler içermektedir.  ERIC dizini içinde arama yapmak için adres:  https://eric.ed.gov SCOPUS () : Akademik arama motoru. Akademik Dergiler ve Tarandıkları Dizinler Journal of Turkish Science Education (TUSED) :   SCOPUS,   ProQues

Uzaktan Canlı Ders Amacıyla Kullanılan Zoom Programını Kullanırken Dikkat Edilecek Güvenlik Önlemleri

Bu sayfada yer alan klavuzu PDF olarak burayı tıklayarak indirebilirsiniz Uzaktan canlı ders amacıyla kullanılan  zoom meeting  programını kullanırken alınabilecek bazı güvenlik ayarları aşağıda sunulmuştur Bu amaçla; öncelikle derslerinize girişler mutlaka şifreli yapılmalıdır.  Yani sadece ID numarası ile yapılan girişler bu konuda ki tehlikelere açıktır. Sizin toplantı numarasını bir şekilde elde eden biri toplantınıza sıza bilir. Yine toplantı numaralarınız sosyal medyada da paylaşmamak alına bilecek önlemlerdendir.  A. Toplantıyı şifreli olarak ayarlamak için aşağıdaki adımları takip edebilirsiniz.  1. Toplantı planlama sayfasına gidilir 2.  Toplantı şifre gerektirir kısmı işaretlenir B. Bekleme Odasını Aktifleştirmek  Zoom firması 02 Nisan dan itibaren ders ve toplantıya katılacakların öncelikle bekleme odasında tutulması öğretmenin veya toplantı sahibinin bekleme odasında ki öğrencileri tek tek veya toplu olarak toplantıya kabul edilmesi şeklinde bi